Pasen
01-04-2021

Donderdag 1 april hebben we Pasen gevierd op school. Afgelopen week hebben we eerst een aflevering van Klokhuis gekeken over wat we eigenlijk vieren met Pasen. Donderdags tijdens de viering hebben we geknutseld, een speurtocht gedaan door de MFA, ‘eitje tik’ en ook buiten paaseieren gezocht.
Met
‘eitje tik’ bleven Anne-Lou en Bas als laatste twee over en uiteindelijk heeft
Bas gewonnen.
Kindermenu 2.0
01-04-2021

Donderdag
18 maart hebben de kinderen een online les gevolgd met als onderwerp: “Kindermenu 2.0”. De kinderen kregen van twee
studenten van de Pabo les over verschillende smaken. De kinderen konden een
gezond recept opsturen. Een aantal kinderen hebben dit gedaan. Helaas was het
winnende recept niet van een van de kinderen van De Duinstee.
Verkiezingen
01-04-2021

In
maart konden alle mensen boven de 18 jaar
stemmen. In de klas hebben we hier ook aandacht aan besteedt. De
kinderen weten nu wat de Tweede kamer is (en nee, geen tweede slaapkamer in een
huis), ze hebben een kieswijzer (speciaal voor kinderen gemaakt) ingevuld en we
hebben verkiezingsposters gemaakt. Ook de dag voor de verkiezingen hebben we in
de MFA de ruimte bekeken waar werd gestemd.
Kanjertraining
09-03-2021

Wekelijks besteden we aandacht aan sociaal emotionele vorming. We gebruiken hiervoor de Kanjertraining. In de middenbouw hoort er een boek bij waar de leerkracht uit voorleest. Dit jaar is dat ‘Max en de vogel’, een verhaal over een zeearend die eerst eenzaam is. De zeearend leert dat het goed is om zichzelf te kunnen en mogen zijn. Afgelopen week hebben we gesproken over dat we allemaal verschillend zijn. En dat, dat juist mooi is van elkaar. We respecteren en accepteren elkaar zoals we zijn. We hebben elkaar complimenten gegeven en we hebben een poster gemaakt om te laten zien dat we allemaal verschillend zijn.
Begrijpend lezen in groep 4 en 5
09-03-2021
Nieuwsbegrip is de methode om
te leren en oefenen begrijpend te lezen. De kinderen van groep 4 en 5 krijgen
wekelijks een nieuw onderwerp (nieuws van dat moment) om over te lezen en
leren. Voor de vakantie leerden de kinderen een tekst goed te begrijpen over
het onderwerp avocado’s en na de vakantie ging het over een aantal
ruimteschepen die naar Mars zijn gestuurd voor onderzoek. De kinderen leren
o.a. voorspellen, samenvatten en het ophelderen van onduidelijkheden. Naast de
reguliere les wordt er wekelijks ook een ‘andere tekstsoort’ aangeboden. Dit
kan bijvoorbeeld een verhaal, gedicht, recept enz. zijn.
Om nog meer te leren over de
avocado’s die in de Nieuwsbegriples werd besproken, hebben we in de klas zelfs
avocado gevoeld, bekeken en geproefd.