inloggen
emailadres wachtwoord

Groep 1-2


Groepsnieuws

Groep 1 en 2 naar Nienoord

07-05-2019
Groep 1 en 2 op schoolreis.
Na een fijne vakantie hebben de kinderen van groep 1 en 2 op maandag 6 mei een fantastische dag beleefd in Nienoord! Het was een privépark deze dag ! Dat is precies de reden dat we voor deze groep al in mei gaan, er is nog niet veel drukte ! Het weer maakte de dag extra spannend! De kinderen hebben allereerst heerlijk gespeeld op de droge speeltoestellen, samen heerlijk fruit gesneden, gekozen en gegeten en na de paarden-rit aten we zelfs patat met hagel ! Na 2 ritjes met de trein, ( Bonus, als je er helemaal alleen bent.... ) speelden we nog in het overdekte gedeelte ! Allemaal veilig en voldaan weer met de bus terug op school ! 
De juffen kregen vele complimentjes over deze supergroep en zijn zelf ook reuze trots ! Kijkt u vooral even bij het kopje foto's ! 

Schoolreis groep 1 en 2

26-04-2019
Maandag 6 mei 2019,de eerste maandag na de meivakantie, gaat groep 1/2 op schoolreis naar Nienoord.  
Wij ,juf Ina en juf Elly, verwachten de kinderen op de normale tijd op school. Zij mogen hun jas aanhouden. Om 9:00 uur vertrekken wij met de bus richting Nienoord. 
Het is de bedoeling dat wij tegen 14:00 uur weer op school zijn. De kinderen zijn dan vrij. 
Uw kind hoeft geen eten en drinken mee, hiervoor wordt gezorgd. 
Het zou handig zijn als u uw kind van te voren insmeert met zonnebrandcrème. Wij nemen het voor de zekerheid ook mee. 
 
Ook zou het fijn zijn uw kind kleding en schoeisel aan te doen waarin zij zich goed in kunnen bewegen en rennen. 
In het park dragen de kinderen een T shirt van De Duinstee. 
Elk kind krijgt een polsbandje om met de telefoonnummer van één van de juffen zodat ,als er iets gebeurt, wij bereikbaar zijn. 
Wij nemen pleisters, extra kleding ,snoetpoetsers, ondergoed en de map met noodformulieren mee. 
 
Wij hopen uiteraard op mooi weer en hebben er veel zin in. 
Wij wensen u allen een fijne vakantie.  
Tot maandag 6 mei. 
 
Zonnige groet,  
Ina en Elly. 
 
 
 

De dansvoorstelling Lepeltje Lepeltje van De Dansers .

25-03-2019
De kinderen van groep 1 en 2 zijn donderdag 14 maart naar de voorstelling "Lepeltje, Lepeltje" geweest.  Samen met enkele andere scholen bezochten we de voorstelling en ondanks alle drukte om hen heen genoten onze kinderen van de dansers .  Matrassen werden vleugels van vogels, werden boten een hutje en zelfs een verstop-plaatsje !  Ben mocht de dansers helpen en deed dat super goed ! Op het laatst mochten de kinderen zelf over een parcours van matrassen gaan ! Wat een pret ; een fijne afsluiting! 
Het blijkt dat de kennismakingen met allerlei vormen van cultuur; Drents, en nu ook deze dans- en muziekvoorstelling een verrijking is voor een ieder ! 
De foto's staan deze week op de site, bij de albums ! 
Dank aan de ouders mee zijn geweest om te rijden !  

Muziek !!

18-03-2019
Muziekles juf Heleen.
Op maandagmiddag krijgen de kleuters een half uur muziekles van juf Heleen.
De kleuters zijn erg enthousiast, ze leren met muziekinstrumenten om te gaan, leren liedjes  en dansjes. Juf Heleen werkt met de methode “Zing 123”, de methode die wij ook op school gebruiken.
 
Daarnaast zingen we vele liedjes , ook van vroeger .
Een greep uit het repertoire ; Roodborstje, Vrouw Holle, Opa Bakkebaard, Hoor de wind eens waaien , Er liggen bolletjes in de grond, Pierewierewiet, Mariska is een danseres , Timpe Tampe tovenaar !
In het speellokaal spelen we de zang- en dansspelen uit als “ 2 emmertjes  water halen “, en “Het zigeunermeisje” en ook “De poppenkraam” . Moet vermeld worden dat dit een spel is waarbij de pop een dansje mag bedenken. Waren dit eerder huppen op de plaats of rondjes draaien ….
De juffen zien nu Poppenkraam 3. 0 met dansjes uit Fortnite ….
 

Fonemisch bewustzijn in groep 1 en 2

18-03-2019
Fonemisch bewustzijn in groep 1 en 2.
Wat betekent fonemisch bewustzijn.
Het betekent dat kinderen bezig zijn met klanken, onder meer rijmen in groep 1 en klanken samenvoegen en opdelen in groep 2 (het zogenaamde hakken en plakken).
Wij doen veel spellen met klanken met onder andere de hoepels ( spring het 3-letter woord letter voor letter in de hoepel ( 3 hoepels 0 )), voorwerpen zoeken in de klas -waar hoor ik de aangeboden klank. Dit betekent dat kleuters op een speelse en makkelijke manier goed klanken gaan vormen en zo bewegend leren.
 
Waarom is fonemisch bewustzijn bij kleuters zo belangrijk.
Uit onderzoek blijkt dat kleuters beter kunnen beginnen met het leren van klanken, dit is één van de basisvoorwaarden om makkelijker te leren lezen.
Het is belangrijk om de klanken vaak te herhalen zodat de kleuters de klank herkennen.
Bij het aanleren gebruiken wij het programma “Fonemisch bewustzijn”. De kleuters krijgen visuele ondersteuning m.b.v. een filmpje hoe de klank aangeleerd wordt. Er is een  gratis app Fonemisch Bewustzijn ,daar kunt u zien hoe wij de kleuters de klanken aanleren.
Ook groep 1 kijkt mee hoe een klank aangeleerd wordt, de kinderen genieten ervan dat zij ook al klanken kunnen visualiseren.
Als u enthousiast bent geworden, denkt u er vooral aan dat
-de a echt een a is en geen aa,
-de b een buh en geen bee en ga zo maar door.
We benoemen de letters zoals ze klinken vandaar: klanken!