inloggen
emailadres wachtwoord

Nieuwsoverzicht

vorige pagina | volgende pagina

Muziek !!

maandag 18 maart 2019
Muziekles juf Heleen.
Op maandagmiddag krijgen de kleuters een half uur muziekles van juf Heleen.
De kleuters zijn erg enthousiast, ze leren met muziekinstrumenten om te gaan, leren liedjes  en dansjes. Juf Heleen werkt met de methode “Zing 123”, de methode die wij ook op school gebruiken.
 
Daarnaast zingen we vele liedjes , ook van vroeger .
Een greep uit het repertoire ; Roodborstje, Vrouw Holle, Opa Bakkebaard, Hoor de wind eens waaien , Er liggen bolletjes in de grond, Pierewierewiet, Mariska is een danseres , Timpe Tampe tovenaar !
In het speellokaal spelen we de zang- en dansspelen uit als “ 2 emmertjes  water halen “, en “Het zigeunermeisje” en ook “De poppenkraam” . Moet vermeld worden dat dit een spel is waarbij de pop een dansje mag bedenken. Waren dit eerder huppen op de plaats of rondjes draaien ….
De juffen zien nu Poppenkraam 3. 0 met dansjes uit Fortnite ….
 

Fonemisch bewustzijn in groep 1 en 2

maandag 18 maart 2019
Fonemisch bewustzijn in groep 1 en 2.
Wat betekent fonemisch bewustzijn.
Het betekent dat kinderen bezig zijn met klanken, onder meer rijmen in groep 1 en klanken samenvoegen en opdelen in groep 2 (het zogenaamde hakken en plakken).
Wij doen veel spellen met klanken met onder andere de hoepels ( spring het 3-letter woord letter voor letter in de hoepel ( 3 hoepels 0 )), voorwerpen zoeken in de klas -waar hoor ik de aangeboden klank. Dit betekent dat kleuters op een speelse en makkelijke manier goed klanken gaan vormen en zo bewegend leren.
 
Waarom is fonemisch bewustzijn bij kleuters zo belangrijk.
Uit onderzoek blijkt dat kleuters beter kunnen beginnen met het leren van klanken, dit is één van de basisvoorwaarden om makkelijker te leren lezen.
Het is belangrijk om de klanken vaak te herhalen zodat de kleuters de klank herkennen.
Bij het aanleren gebruiken wij het programma “Fonemisch bewustzijn”. De kleuters krijgen visuele ondersteuning m.b.v. een filmpje hoe de klank aangeleerd wordt. Er is een  gratis app Fonemisch Bewustzijn ,daar kunt u zien hoe wij de kleuters de klanken aanleren.
Ook groep 1 kijkt mee hoe een klank aangeleerd wordt, de kinderen genieten ervan dat zij ook al klanken kunnen visualiseren.
Als u enthousiast bent geworden, denkt u er vooral aan dat
-de a echt een a is en geen aa,
-de b een buh en geen bee en ga zo maar door.
We benoemen de letters zoals ze klinken vandaar: klanken!
 

Schoolreis groep 1 en 2

maandag 18 maart 2019
Schoolreis groep 1 en 2 op 6 mei aanstaande !
De kinderen gaan op 6 mei naar Nienoord met de bus.
In verband met het zwaaimoment 😊 laten we u weten dat er op deze dag een continue rooster is.
 
 

 

Kanjerlessen

maandag 18 maart 2019
Afgelopen week hebben de kleuters naar aanleiding van een verhaal , een tijger pet gemaakt.
Door de hele school heen gebruiken wij de petten die bij de methode Kanjertraining horen.
De zwarte pet staat voor pestvogel.
De rode pet voor de meelopers  van de pestvogel.
De gele pet voor de bangeriken.
De witte pet voor Je durft jezelf te zijn, je bent zelf te vertrouwen en durft ook anderen te vertrouwen. Kortom je bent een kanjer.
Wilt u meer weten , zie onderstaande link.
https://www.kanjertraining.nl/
 

 

 

Drents in groep 1 en 2

zondag 10 maart 2019
Vrijdag 8 maart werden we voor gelezen door Ina Snijder in het Drents . De kinderen dachten dat dat wel net zoiets zou zijn als de Franse taal... 
Ina vertelde haar verhaal uit Wiesneus:
"Dizze Wiesneus wordt oetgeven deur het Huus van de taol en is maakt mit geld van Drentse gemeenten, de provincie Drenthe en drukkerij van Gorcum , handelsnaam van Veldhuis Media BV "
Ina vertelde het verhaal van de leeuw en de moes ! U kunt het nalezen in het blad ! De kinderen luisterden ademloos ! Of ze het verhaal helemaal konden volgen weet ik niet , echter Ina haar vertel enthousiasme was groot en ze luisterden vol aandacht  !
De flamingo , een gedicht in het Drents , vonden de kinderen ook erg grappig , zeker toen bleek dat de flamingo wel leek te leven ! 

vorige pagina | volgende pagina